onsdag 29 januari 2014

Nej Maniac!! D8



Hello!!

Jag har precis kommit hem från veterinären i JH med Maniac... Ni anar inte vad han och jag lyckats dra på oss nu... 

~~~

Igår på eftermiddagen tog jag ut min Kärleksgalning då vi skulle se till att slå vårat rekord på Elittävlingen. Jag värmde honom grundligt i paddocken innan vi begav oss mot start. Han kändes lagom på och var i fin form. Det kändes riktigt lovande!! :3  


Vi antog banan och Maniac flög fram. Han är en riktigt fin tävlingshäst och hoppar hus över alla hinder!! Hans teknik är ändå helt okej för att vara en före detta tävlingsgaloppör! 


Men det var när vi skulle ta alla hinder som är utplacerade längs med arenans staket, som jag började jag få dåliga vibbar. Han hoppade av tidigt på dem första och fick obalans mellan, men han lyckades ändå räta upp sig någorlunda... 


Men precis innan det sista räcket på långsidan, tappa han balansen helt och snubbla till. Han tappade fart och var i helt fel balans för att kunna ta det sista hindret, jag var övertygad om han skulle vägra och hoppades smått på det, det fanns inte en chans att vi skulle klara det hindret... Men mitt hindermodiga fullblod hoppar. På tok för tidigt!! Vi landade mitt i hindret, bommarna flög åt alla håll, vissa knäcktes av på mitten och slungades iväg! Hinderstöden välte med ett bra och jag slungades ur sadeln utan en chans att sitta kvar. Jag klarade fallet bra, åtminstone utan större skador än blåmärken.., Men det var värre för Maniac... Han reste sig snabbt efter fallet, men haltade svårt på höger fram. Hjälp från stallet kom snabbt, men vi kunde snabbt konstatera att han behövde uppsöka veterinären i byn... 

Även om vägen är kort mellan stallet och byn, var vi tvungna att lasta honom eftersom han hade så ont och svårt att ta sig fram!! :o 

~~~

Veterinären undersökte och plåstrade om honom ordentligt. Tack och lov var det inget "allvarligare" än en grov sträckning höger fram, samt två lårkakor... Han fick stanna kvar över natten under observation, men veterinären trodde inte att det skulle bli någon större fara. Visserligen hade han fått smärtlindrande samt andra mediciner som gjorde honom dåsig, men han såg ändå någorlunda pigg ut i blicken när jag åkte...  



Så nu har jag precis varit och hämtat hem honom. Han haltar - såklart - men värkar ändå må okej efter vad som hänt. Det svåra kommer bara vara att hålla honom lugn och stilla... Han måste röra sig så lite som möjligt, ha lång boxvila så att benet kan läka ordentligt... Och nu pratar vi om en häst som jämt vill hålla hastigheten på 200 24/7.... Hittills har det gått bra, men vi snackar veckor, kanske månader innan han får börja skritta och bli riden igen... Tävla champs finns inte på världskartan just nu, men huvudsaken är ju att han blir bra. ;/ 

Tigertear kommer hålla honom sällskap, men jag hoppas innerligt att dem båda förstår att dem måste vara så stilla som möjligt. Lilla killen, se till att bli bra nu <3




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad tänker du på sötis?? c: