onsdag 5 juni 2013

Maniac är "frisk!" :D



Igår var jag hos Josh igen för att rida upp för honom med Maniac, och det var likadant igen. Han spände sig och kasta med huvudet...

Men så får Josh en idé som är lösningen på vårat problem OwO

När jag bara ridit något varv bad Josh mig att sitta av, han gick fram och kände Maniac i munnen.

Tro ni inte att hästen har haft en tand som suttit i vägen där bettet ska ligga??
Klart att han inte vill arbeta! Han har ju ont ju ;S

Josh fråga hur mycket jag litar på mina hästar - något jag gör till 100% - jag svara ja, och då sa han att jag ska rida barbacka utan träns för att se om teorin stämmer.

Mycket riktigt - nu gick Maniac hur avslappnat som helst och jag fick styra honom med benen - ansträngade men det gick. Vi provade att hoppa lite oxå, nu fans inga problem och Maniac sög på hindren :D




Så med facit i hand har lösning varit framför näsan på mig hela tiden - och Maniac har försökt tala om det på sitt egna vis medan man själv inte fattar vad det är med hästen O.o

Ivilkettfall, Josh bad mig boka tid hos veterinären för att dra ut vargtanden*
Så förhoppningsvis kommer våran ridning fungera igen utan fler problem :D



Btw, om ni inte vet vad en vargtand är så kan ni läsa mitt "fina" faktablad nedan eller så får ni googla xD

Ha det!! 



Jenny förklarar Vargtand:

*sätter på mig en Monokel för ena ögat*

Ibland (ett ganska vanligt fenomen på dom flesta hästar) får hästen två tänder som sitter på den plats man har bettet, dom tänderna kallas för "vargtänder"
Vargtänderna kan hästen få när som helst i livet (vissa får inga alls) men oftast brukar man upptäcka dom när dom är unga.
Vargtänderna är i vägen för bettet och det gör ont för hästen att ha tänderna där om man har träns på,och är på så sett i vägen för ridningen, därför brukar man låta en veterinär dra ut dom genom att söva hästen så den slipper känna något ;)
När man väl dragit vargtänderna växer dom inte ut igen ;D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad tänker du på sötis?? c: