söndag 6 oktober 2013

Vad är det för häst jag köpt?!! (Jakten På Sanningen Del 1)



Nu efter att ha suttit inne hela eftermiddagen och redigerat film (som förövrigt går: BLÖÖÖ) bestämde jag mig för att ta en ridtur med Double T i paddocken. 

TT har nu slagit sig till ro och bekantat sig med hästarna ordentligt, hon respekterar Silver, bryr sig inte så mycket om Luke, avgudar Smokey och älskar att retas med honom och är samtidigt smått förälskad i Lovemaniac. Därför, nu när hon funnit sig tillrätta, bestämde jag mig för att börja arbeta med henne ordentligt, hittills har vi bara haft lugna ridturer i skritt och trav i skogen och på stranden, och jag har haft en lektion för Fudge.



Så jag tog ut henne och började mjuka upp henne. Hon kändes fräsch och spänstig, helt lagom.
Men jag han knappt fatta tyglarna så började problemen...


Jag tog inte hårt eller snabbt, utan samlade bara ihop tyglarna mjukt... men hästen ställer sig på bakbenen som om jag tog i allt för vad jag var värd!! O.O


När hon kom ner på marken igen, kramade jag om med skänkeln och röt på henne. Såhär får hon Inte göra!! xc Men hon reste sig nonchalant igen!!

Jag kunde inte göra någonting, störde jag henne i munnen kanske hon skulle gå omkull! Nej, allt jag kunde göra var att hålla mig kvar!

Nere på marken - efter en evighet - så satte hon av i gull galopp, rena rama skenet!


För att sedan, så fort jag rör tyglarna, lägga i handbromsen och göra slide stop!! O_o


Dock fattade jag kontroll direkt efter det, hon fick ingen chans att sticka ngt mer!!

Jag lyckades ta mig helskinnad ut på spåret igen och fick fram henne i fin trav...

Jag började arbetet jag tänkt ut, volter och tempoväxlingar. Hon är ju trotts allt bara fyra år, hon kan ju inte allt. Man kan inte ha för höga krav direkt, eller hur??

Men mina volter blev mos när TT återigen vägrade samarbeta och la till bromsen ._.



Hon gjorde det så mycket och ofta att hon snabbt tröttade ut sig själv!
Hon blev snabbt svettig och andfådd. Men vad jag än gjorde för att lugna henne så började hon stegra eller tvärnita...

När TT tröttnade på att gå på bakbenen så började hon sparka bakut. Trötthet exciterade visst inte längre ._.



Det var med nöd och näppe att jag satt kvar!!

Mellan alla försök att sitta kvar, undrade jag om hon kanske hade ont. En vargtand som Maniac? En sadel som ligger fel? Jag tog det våghalsiga försöket att ta av sadeln och prova att rida barbacka.... Det slutade med en ofrivillig date med manege-bottnen xo

Nej, så jag gav upp ._.


tjugo minuters terror i paddocken fick räcka, jag styrde mot grinden och vips så var TT med på noterna. Hon gick helt plötsligt jätte lydigt, i form och ökat steg dem metrarna fram till grinden. Svårt att tro att det var samma häst som 1 minut innan O.o 

När jag skulle öppna grinden fick jag henne till och med att stå fint! O_O


Så nu undrar jag STARKT vad det är för häst jag köpt?
Hon som var så härlig att provrida, allt lovande i annonsen och priset jag gav borde ju tala om hur duktig hon är, eller??

Nej, tydligen inte ._.

Jag ska försöka igen imorgon, och kolla upp uppfödaren och förra ägaren!! 
Jag har rätt att veta, eller hur??!!

Önska mig lycka till!
Jakten på sanningen har börjat! 8D

Återigen beklagar jag bildkvalitén x_x








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad tänker du på sötis?? c: