onsdag 22 januari 2014

Hälsningar från Stallet!!



Hej på er!! c:

Som ni märkt på bloggen så hart jag haft fullt upp, och eftersom jag redan förvarnat er för det, så vet ni vad det handlar om c; Men nog om tråkprat! Jag bär med mig hälsningar från Hazzan och Hilding i detta kalla Småland till er :3

Ute nu är det fruset och kallt, vår ridbana är stenhård och lika så alla ridvägar. Vi måste åka med transport till närmaste ridhus om jag ska kunna rida ordentligt, det tar tid, är dyrt och vi kan bara göra det en eller två gånger varje vecka. Vintern är, som ni säkert vet, den tuffaste och krävande tiden att ha häst :/

Eftersom ridbanan är stenhård och man inte kan göra mer än att skritta ut på tur med pigg häst. Dessutom har jag dem senaste gångerna jag tagit in hästarna, bara snabbt borstat igenom, kastat på utrustningen (inte bokstavligt då, haha) för att hinna rida ut innan det blir mörkt. Men kylan går rakt igenom ben och märg och både ryttare och häst vill tillbaka till stallet innan man är halvvägs...

Känner ni igen er?? Men en positiv sak med kylan finns det dock. Man kan stanna inne och ha gos-dag med pållarna istället :D I förrgår när jag kom hem var det mörkt och svart. Jag ville göra något med hästarna, men orkade inte rida. Så jag tog in Hilding först, ställde upp honom och började borsta honom. Grundligt, ordentligt, långsamt utan stress. Bara borstade och kelade, inte för att sedan kunna rida, inte för att han skulle bli ren, utan bara för att det var mysigt. Hilding njöt i fulla drag utan all stress och jeckt. Jag har en liten "massage borste" av gummi som jag inte använt på evigheter, den tog jag fram då och "masserade" han. Jösses som han njöt!! xD

Likadant gjorde jag med Hazzan, tog in honom, gosade, borstade, gav massage och fick samma resultat. En nöjd men dåsig ponny. Var jättemysigt att vara i ett uppvärmt stall och kela, istället för att frysa öronen av sig ute i blåsten! Det är ett starkt tipps dem dagar ni verkligen inte orkar rida... Ta in hästen/ponnyn och ge dem lite kärlek och gos!! Tro mig, både du och hästen kommer uppskatta det :3

~~~

Flera av er kommer fram och frågar hur det är med Hazzan i spelet, det värmer att få veta att nu bryr er <3, och han mår fint :3 Lite rund om magen kanske, men annars prima ;) När det blir varmare igen ska vi söka medryttare, men tillsvidare så är det skogsturer som gäller - hans favorit no1. 

I helgen var jag ute på en skritt tur barbacka, när jag kom hem var Linn hemma och väntade med Fluffis (en av stallkatterna - som hon själv har döpt) när jag satt av slängde hon upp katten på ryggen... Och tja, både Hazzan och Fluffis verkade inte han något emot varandra ^^

Tagen av Linn, mobilkamera.

Hazzan brydde sig inte, och Fluffis trivdes finemang ^^

(OBS! Har du inte läst inlägget om mina riktiga hästar? No Problem! Inlägget hittar ni Här!)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad tänker du på sötis?? c: