måndag 5 augusti 2013

Mina husdjur c:


Heeeej!! :D

Såg ett önskemål om jag kunde skriva om mina andra djur förutom hästarna, och självklart kan jag det ;)
Dom är inte jättemånga (lika många som hästarna cx) och alla är kaniner 8D

Jag vet inte varför, men av nån anledning har jag samlat på kaniner xD
Jag erkänner att namnen inte är... helt normala kaninnamn, och ni får lova att inte mobba mina namn val... xD

Men här har ni dom, mina kaniner:

Pajen, Våfflan och Kakan!! 8D



Vi tar dom i den ordningen jag fick/köpte dom:



~Mr. Pie (Pajen)~

Pajen är en riktigt energifylld kanin :P
Han hatar att sitta still och att vara på samma plats förlägne och han - när han inte är i sadelväskan - hoppar ständigt omkring, leker eller fånar sig.
Han fick sitt namn för att han är en liten pajas.
Han har inte världens bästa balanssinne och råkar ibland... göra bort sig xD
Så när han tex försökt hoppa mellan två höbalar i stallet, tagit fel på längden och hamnat mitt på golvet... sitter han med ett öra på sned och med en förvånad blick som säger: "Hur hamna jag här?"
Och sen, två sekunder senare, hoppar han glatt upp och fortsätter att skutta omkring c8
  Jag fick Pajen av en kompis som bodde i SGB och hade honom i en bur i trädgården. 
Men eftersom hon sällan hann ta ut honom eller leka med honom, så tyckte hon jag kunde ha honom som stallkanin eller sällskapskanin till hästarna. Så jag köpte honom (eftersom det innebär otur att ge bort djur cx) Men jag hade ingen lust att bara låta honom va i stallet, så ganska snabbt köpte jag en sadelväska och nu hänger han med ut på alla äventyr med hästarna (trotts all energi han har och inte kan vara still om han är lös, så har han inga problem med att vara stilla i sadelväskan på uteritter o.o)

Fakta om pajasen:
Namn: Mr. Pie
Kallas: Pajen
Färg: Svart och vit
Ålder: 1 år
Sysselsättning: Hoppa omkring, leka och skapa kaos i stallet xD 

Pajen!


~Våfflan~

Våfflan är en liten prickig boll som inte gör mycket väsen av sig.
Hon är en riktig sjusovare men som älskar att gosa och ligga i knäet. (Favorit sovplats: I halmen i Lukes box eller mitt knä :3) Hon är utan tvekan den lugnaste kanin jag har och definitivt den som är mest kelsjuk 8P
Det är inte ovanligt att hon kommer - halvt sovande - och klättrar upp i knäet när jag sitter och putsar träns eller liknande, lägger sig tillrätta och somnar c:
Bara för att hon sover mycket, älskar att gosa osv.. betyder det inte att hon är lat. Det finns dagar - dom är lätt räknade men dom finns xD - när hon får för sig att bli minst lika aktiv och pigg som Pajen! o.o
Hur jag kom på över Våfflan och hur jag kom på hennes namn är en rolig historia... xD
Det börja med att jag och Silver var på fälten vid Landon och hade picknick med några kompisar.
Vi satt i närheten av kaninfälten och tittade på alla kaniner medan vi åt våran lunch - våfflor.
Mitt under picknicken avlägsnar sig en av kaninerna i flocken och kommer fram till oss. 
Helt orädd hoppar hon fram till filten, sätter sig på den och nosar på våra våfflor.
Sedan går hon fram till mig, kravlar sig upp i mitt knä - som om hon gjort det tusen gånger tidigare - lägger sig tillrätta och tittar på mig och mina (skrattande) kompisar med en blick som säger: "Jaha, vad är det som är så kul med att sitta här då?" 
Så under resten av picknicken var hon med oss i mitt knä (flera gånger smakade hon på min våffla owo) och när vi skulle ge oss av följde hon efter oss/mig. När vi packade ihop filten och alla saker på hästarna, satt hon på en sten knappt tre meter bort och tittade på. Och när vi satt upp för att skritta hem... hängde hon efter xD
Landon såg detta, skrattade och sa att jag hade fått en skugga. Han sa att jag kunde ta hem henne, och så länge hon inte fick panik och ville tillbaka till fälten, kunde jag behålla henne :P
Väl hemma i stallet anpassade hon sig snabbt till stallivet med hästarna och Pajen som rumskamrater, jag tror inte hon har något emot att vara här. Trots att jag flera gånger rider till kaninfälten och ger henne en chans att gå tillbaka till sitt hem där, så vill hon alltid hänga med hem till stallet med mig när hon hälsat på sina vänner och familj.
Så Våfflan valde mig, inte tvärtom xD

Fakta och gosegrisen:
Namn: Våfflan
Kallas: Våfflan xD
Färg: Prickig, vit med bruna prickar
Ålder: ca 2 år
Sysselsättning: Sova i halmen eller gosa i knäet :3 

Våfflan!



~Chocolate bar (kakan)~

(Choklad)Kakan är den ända kaninen jag faktiskt har köpt från djuraffären c8
Kakan är en mjölkchokladfärgad liten sak som älskar godis och mat :P Om du inte hittar honom i en av boxarna kan man leta vid godisförrådet, antagligen har han smitit och brutit sig in och snott en morot ur mitt förråd. Japp, Kakan är utan tvekan smartast av alla 3 och den mest matglada - ingen box eller lås kan hindra honom från att ta sig en mumsbit... xD
Varje lås eller hasp jag satt till lådan med godiset har han lyckats lirka upp - hur vet jag inte o.o
Av allt godisätande har Kakan blivit en liten tjockis, trots att han är lika aktiv som Pajen. Han är en kanin med kulmage, helt enkel ^^
Men när han inte busar med Pajen eller äter en morot har han lätt för att bli uttråkad. Och när han blir uttråkad börjar han gnaga... På allt och alla... x.x (Tyvärr händer det ofta...)
Att underhålla en kanin är inte lätt om den inte är med på uteritter...
Iallafall är det inte lätt att underhålla den utan godis.. xP
Men, jag har börjat dra nytta av hans skicklighet när det gäller att öppna lås och lådor.
Varje dag sätter jag ner en låda - en som ser likadan ut som godisboxen - fast med sallad eller kaninfoder i. 
Sedan kan han sitta och lirka med den hur mycket han vill, sen kan han äta utan att bli ännu tjockare :P
Så trotts gnagandet, godis stjälande och den överlägsna smartheten... älskar jag min lilla tjockis ^^
Även om det är sjukt irriterande att komma till stallet och hitta honom med en morot mellan tassarna och med en triumferande blick: "Dina lås är för veka för mig, kolla bara vad jag hitta inatt!"
Tack och lov har dom andra kaninerna inte fattat något än...


Fakta om godismonstret:
Namn: Chocolate Bar
Kallas: Kakan (chokladkakan)
Färg: Som mjölkchoklad, med vita tassar.
Ålder: 3,5
Sysselsättning: Lek, bus och godisätande.


Kakan!

~~~

Det är mina kaniner det cx

Jag har inte vett att skaffa mig, coola, lugna stallkaniner utan självklart måste alla vara speciella... xD
Jag har dom i en av boxarna jag inte använder i stallet, där får dom vara om jag inte tar ut dom på tur eller annat c: 

Iallafall, vet inte om jag ska ge kaninerna en egen flik, borde nog göra det tror jag c:
aja, nu fick ni en presentation om mina husdjur, hoppas ni gillar ^^

Kram!

OBS!
Jag har inga kaniner irl, jag vet inget om kaniner egentligen xD
 Så jag kan inga kanin raser, färgtyper osv...
ni får ta det för vad det är helt enkelt ;D






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad tänker du på sötis?? c: