måndag 24 februari 2014

Help me I'm drowning!!




Okej, lika bra att gå rakt på sak. Liksom, hey, varför slösa på orden?

Vi som går i skolan, har för mycket läxor. 

Och nej nu säger jag inte det här som jag-är-en-lat-tonåring-som-inte-orkar-göra-ngt-annat-än-att-sitta-med-mobilen utan detta är sant. Vi drunknar i läxor på högstadiet. Jag går i nian nu, jag tänker inte skrämma upp er som: Haha nu ska ni få höra >:D utan jag tänker bara säga som det är, och att jag/vi är mitt i skiten.

Som idag fick jag 42 glosor i tyskan som jag ska kunna till på fredag. Ja, ni hörde rätt: 42 hela tyska glosor om kroppsdelarna. Jag ska tills på fredag veta vad ord som, Knäskålen, Vadbenet, Midjan och Låret heter på tyska. Översätt det utan Google translate så är ni begåvade ._.  I SO läser vi om världskrigen, ett intressant ämne och jag gillar historia. Men tills imorgon ska jag ha valt ut 3 viktiga ämnen och saker som hände under mellankrigstiden och skriva 3 uppsatser om detta. I matten har vi gått in på nytt kapitel och vi ska ha gjort X antal uppgifter tills på fredag. I svenskan har vi prov på torsdag. Nästa vecka har vi ett skriftligt idrottsprov på konditionsträning, varpå jag måste trycka in alla tusen anteckningar från teori lektionen i skallen så jag kan det som kommer på proven. Denna vecka ska vi även vara klara med ett grupparbete i musiken där vi skrivit egna låtar, min grupp har inte ens kommit på refrängen än. Sedan har vi ett Hemkunskaps prov i ekonomi där vi ska kunna alla lagar och rättigheter för konsumenter. Samt veta hur du bäst ska göra för att klara av livet när du flyttar hemifrån.



Det är massa prov inplanerade. Dessutom ska jag ha läst ut minst 3 böcker och skrivit - #@%&#½ - bokrecensioner om dem - Innan påsk!! Jag hatar recensioner. Vecka tolv kommer dessutom nians Nationella Prov. Jag är seriös, jag vill bara lägga mig ner och dö.

Och detta är ju inte en en bråkdel av vad andra har!! Flera ungar har ångest, sitter och gråter och rent ut av skiter att gå till skolan, bara för att dem inte pallar av pressen!! 

~~~

Jag fattar inte hur lärare tänker. 
ALLA mina lärare älskar att ge ut läxor och prov. Men dem gör det så allt går slag i slag och kommer samtidigt. Förra terminen hade jag 3 prov, 2 uppsatser och en redovisning i Teknik - Samma vecka!! Dessutom tycker och tänker varje lärare, kvittar vilket ämne dem lär ut i, att deras ämne är VIKTIGAST och måste få ta STÖRST PLATS. Dvs, ge ut mer läxor så vi kan "lära" oss mer. Dem andra ämnena får flytta på sig. Ta mina två tyskalärare till exempel. Dem skiter blankt i vad vi eller dem andra lärarna säger. Dem slänger ut hur mycket grammatik, glosor, texter, stenciler, böcker och läxor som helst! Om vi kollat på en dokumentär på tyska som tar slut fem minuter innan lektionen är slut, istället för att låta oss gå några minuter tidigare - ger dem oss ett papper som vi ska fylla i alla uppgifter innan vi får gå!! 



Detta. Är. Bara. Hemskt!! 
Jag vantrivs som fan på tyskan, då min lärare kräver att jag måste ha minst ett B i tyska. B i tyska - jag fattar inte en hälften av det hon säger!! 

~~~

Jag går sent måndag o tisdag, dvs att jag kommer hem vid 4. Resten av veckan är det 3. Som ni vet har jag ett stort fritidsintresse. Hur hinner jag med allt? En jävligt bra fråga, jag vet knappt själv. Ni vet att jag skrev att jag jobbar på en film som jag ville ha klart till början av denna veckan? Well, det kan ni glömma. Jag har lagt den på is då jag inte hinner. Tack och lov är levlingstävlingen över, annars hade jag gått in i väggen totalt ._.


Och som sagt. Jag är inte ensam. Tusentals elever känner likadant. Detta är INTE okej. 

~~~

Nu har jag tjatat klart. Behövde lätta på trycket, huvudet höll på att explodera... haha. Nu om ni ursäktar, ska jag gå tillbaka till mina älskade 42 glosor... 

Och just det, sa jag att jag har mina första Muntliga Nationella Prov i Svenska imorgon? Inte? Nähä... 

RIP Osten. 
Hon drunkna just i sin tyskabok...



4 kommentarer:

  1. Du vet att du bara kan be om hjälp va?
    You don't have german friends for nothing x)

    SvaraRadera
  2. Jag förstår dig precis... Jag går också i 9:an och ibland tycker jag att jag knappt hinner med något annat än att åka till stallet (är där 1 timme typ) sedan ska man hem och då går resten av kvällen oftast åt till läxor... Denna vecka har jag 4 prov :(

    // Sofia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du, vi sitter ju i samma båt :( <3
      Det är inte mycket man kan göra åt saken, det är ju det värsta. Hålla i och hålla ut, hoppas på bättre tider.
      Kram Osten <3

      Radera
  3. Aww jag kan säga att jag längtar inte tils jag går i nian.>.< Går i sexan nu så man får helt enkelt njuta under tiden, för det blir ju bara värre :(
    Det känns som om lärarna ska ge en flest läxor, den är bäst, precis som du skrev. ._.

    SvaraRadera

Vad tänker du på sötis?? c: